Salam....

Blog ini dibina hanya untuk aku mengutarakan buah fikiran peribadi ku.....
Tiada kena mengena dengan sesiapa jua...
Jika ada yang tersinggung, harap dimaafkan...

Lagu untuk anda semua....

Friday, February 13, 2009

'MAYA'

Kebanyakan daripada kita bekerja makan gaji, samada di sektor awam mahupun di sektor swasta. Tidak kira apa pun yang berlaku, cukup bulan pasti akan dapat gaji dan semakin lama kita semakin selesa dengan keadaan begini, walaupun kadangkala gaji yang kita dapat itu tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan harian kita - terlalu banyak hutang.

Mereka yang telah terasa sangat selesa dengan keadaan ini boleh kita ibaratkan berada di alam 'MAYA'. 'MAYA' yang saya maksudkan di sini ialah 'Menikmati Apa Yang Ada'. Tidak terlintas di hati mereka untuk mencari apa yang mereka tiada.

Untuk hidup di dalam keadaan ekonomi yang semakin melembab ini, kita haruslah membawa diri kita keluar dari alam 'maya' ini. Sememangnya agak sukar untuk keluar dari alam 'maya' ini - zon selesa.

Apabila malapetaka menimpa dan kita kehilangan pekerjaan, maka apa akan kita lakukan? Terlalu lama di alam 'maya', maka kita akan menjadi teramatlah gelabah. Bagi mereka yang bijak, persediaan awal telah dibuat. Melangkah keluar dari alam 'maya' telah dilakukan terlebih awal. Mencari apa yang tiada sebelum apa yang ada kehabisan. Sediakan payung sebelum hujan...

No comments:

Post a Comment